Het Duitse automerk Opel trekt zich volgend jaar terug uit China en gaat zich volledig richten op de Europese markt.
Dat maakte het dochterbedrijf van het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) vrijdag bekend.
Opel is al 20 jaar actief in China maar is er volgens topman Karl-Thomas Neumann niet in geslaagd de schaalgrootte op te bouwen die nodig is om in ’s werelds snelst groeiende automarkt een rol van betekenis te spelen. De 22 dealers van het Duitse merk die in de Volksrepubliek actief zijn, verkochten vorig jaar 4365 voertuigen.
“Het zou honderden miljoenen euro’s kosten om het merk Opel meer onder de aandacht te brengen en het distributienetwerk uit te breiden”, zei Neumann. Hij wees er daarbij op dat het Amerikaanse zustermerk Buick wel een stevige positie heeft in China, met 650 dealerbedrijven die vorig jaar zo’n 810.000 auto’s aan de man brachten.
GM is al geruime tijd bezig zijn merkenportefeuille wereldwijd tegen het licht te houden. In december kondigde het Amerikaanse autoconcern aan dat het om vergelijkbare redenen stopt met de verkoop van het automerk Chevrolet in Europa.
Lees ook
De grootste ter wereld: zo strijden Volkswagen, Toyota en GM om de hegemonie
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl